meest-gemaakte-fouten-bij-niet-betalende-klanten

Iedereen met een eigen onderneming wordt er vroeg of laat mee geconfronteerd. De diensten of producten zijn geleverd, maar de klant betaalt niet. Om te beginnen is dit heel frustrerend, maar het kan het bedrijf ook serieuze schade toebrengen. Daarom is het belangrijk dat u als ondernemer kort op uw niet-betalende klanten (debiteuren) zit. Maak in ieder geval niet de 5 meest gemaakte fouten uit dit artikel.

1. Onduidelijke betaalafspraken

Een van de meest gemaakte fouten die bedrijven maken, is het niet duidelijk vastleggen van betaalafspraken. Om onduidelijkheid in de toekomst te voorkomen, is het belangrijk om vanaf het begin helder te communiceren over de prijs en facturen. Ook is het belangrijk om spelregels over betalingstermijnen en te late betalingen vooraf duidelijk kenbaar te maken. 

Veel ondernemers vertrouwen op het feit dat er wel betaald zal worden, en communiceren dit soort zaken vooraf niet duidelijk met de klant. Dit kan tot veel misverstanden en verwarring leiden, waardoor klanten uiteindelijk niet betalen.

2. Geen screening vooraf

Stelt u zich eens voor. Er meldt zich een nieuwe klant bij uw bedrijf en u krijgt vooraf te horen dat deze klant uw factuur waarschijnlijk niet kan betalen. Zou u dan in zee gaan met deze partij? Veel ondernemers zullen deze vraag negatief beantwoorden. Toch doen maar weinig bedrijven vooraf een kredietcheck bij nieuwe klanten. Toch is het belangrijk om vooraf een goede inschatting te maken van de kredietwaardigheid van een nieuwe klant. Op die manier voorkomt u dat u in zee gaat met een klant die de factuur van uw producten of diensten helemaal niet kan betalen. 

3. Slecht of geen debiteurenbeheer

Een andere grote fout van ondernemers is het niet adequaat opvolgen van openstaande facturen. Veel bedrijven sturen de verkoopfactuur en wachten vervolgens geduldig op de betaling. Als het goed is zullen de meeste facturen op tijd worden betaald. Maar het is als bedrijf juist belangrijk om kort op de niet-betaalde facturen te zitten. 

Besteed voldoende aandacht aan uw debiteurenbeheer en richt een daadkrachtig beleid voor openstaande facturen in. Denk hierbij aan duidelijke betalingsherinneringen en een tijdige overdracht aan een incassopartner.  

4. Slechte klantenservice

Als klanten ontevreden zijn over uw product of dienst, kunnen zij besluiten om de factuur niet te betalen. Als zij zich uiteindelijk bij u melden, is het belangrijk dat u klachten op een goede manier oplost. Het pro-actief oplossen van eventuele problemen vergroot de kans dat klanten hun factuur op tijd betalen. 

5. Geen flexibele opstelling

Soms kan een gebrek aan flexibiliteit ook leiden tot een klant die niet betaalt. Zeker in de huidige economische tijd kan het zijn dat een klant (tijdelijk) financiële problemen heeft. Een iets meer begripvolle en flexibele opstelling kan in dergelijke situaties wensbaar zijn. Denk mee met de klant en maak afspraken die voor beide partijen werken. Dit kan ook de relatie met de klant ten goede komen.

Toch moet u ook uitkijken dat u hier niet in doorslaat. Sommige ondernemers zijn geneigd om teveel begrip op te brengen voor klanten met financiële problemen. Zij blijven te afwachtend en zien de kans om betaald te worden op die manier steeds verder afnemen. Het is belangrijk om de balans te vinden tussen flexibiliteit of meedenken en daadkrachtigheid. Anders loopt u het gevaar dat de problemen van uw klant ook úw problemen worden. 

Conclusie: Blijf goed opletten!

Het belangrijkste advies bij niet-betalende klanten is om goed op uw ondernemersinstinct te vertrouwen. Wees vanaf het begin duidelijk in de communicatie richting uw klant en kom in actie bij twijfels. Denk mee met uw klanten waar nodig en zorg voor een daadkrachtig debiteurentraject. 

Heeft u problemen met niet-betalende klanten of bent u hier niet comfortabel mee? Dan is het aan te raden om tijdelijk een incassopartner in te schakelen. Met de incasso.nl app kunt u snel en eenvoudig een onbetaalde factuur uploaden. Vervolgens gaan onze incassospecialisten aan de slag om de factuur voor u te incasseren. In meer dan 90% van de gevallen wordt de betalingsachterstand opgelost zonder tussenkomst van een rechter. Maak nu uw gratis account aan!