ChatGPT in de credit management wereld

chatgpt-voor-credit-managers

Eind vorig jaar werden steeds meer Nederlanders geconfronteerd met ChatGPT. Al snel werd er veel geëxperimenteerd met het nieuwe pareltje van ontwikkelaar OpenAI. Maar wat is ChatGPT precies? En is ChatGPT wel veilig te gebruiken? Tijdens een kennissessie van Ultimoo en de Vereniging Van Credit Managers (VVCM) kreeg iedereen hier een antwoord op.

ChatGPT voor zakelijke doeleinden

ChatGPT kan ook goed ingezet worden voor zakelijke doeleinden. Zo wordt de online toepassing onder meer gebruikt voor:

  • Teksten korter maken en samenvatten. Op die manier konden (lange) zakelijke teksten veel sneller begrepen worden.
  • Vragen stellen over documenten. Ingewikkelde en lange PDF's, zoals algemene voorwaarden, kunnen door ChatGPT snel en eenvoudig worden samengevat. Zo kun je met een vraag als 'wat staat er in deze tekst over niet-betaalde facturen?' razendsnel een document doorzoeken.
  • Brieven en teksten opstellen. Verreweg de meeste mensen zullen ChatGPT gebruikt hebben om brieftemplates, speeches of andere teksten te maken. Ook hier kunt u veel tijd besparen en krijgt u in een paar seconden een keurige tekst getoond.
  • Teksten aanpassen. Als het schrijven van teksten niet uw sterkste punt is, kunt u de tekst aan ChatGPT geven en vervolgens vragen of alle typfouten en grammaticafouten eruit kunnen worden gehaald.

Wat is ChatGPT?

ChatGPT is een chatbot met kunstmatige intelligentie (AI; Artificial Intelligence) waarmee u online gesprekken kunt hebben. Na het stellen van een vraag zal de chatbot zo goed mogelijk proberen te antwoorden. Dat doet de chatbot door zo nauwkeurig mogelijk het volgende woord in een zin te voorspellen. Eigenlijk vertelt ChatGPT dus letterlijk woord voor woord een verhaal.

Hoe komt ChatGPT aan zijn kennis

Wie ChatGPT al eens gebruikt heeft, zal gemerkt hebben dat de chatbot verbazingwekkend goede antwoorden geeft. Maar hoe komt ChatGPT aan al die kennis? OpenAI, het bedrijf achter ChatGPT, heeft de chatbot tijdens de ontwikkeling heel veel laten lezen. De inhoud van al deze bronnen vormt de basis van de intelligentie van de chatbot.

De kennis van ChatGPT is afkomstig van:

  • 60% van Common Crawl. Dat is een database met meerdere petabytes (1 petabyte = 1.000TB) aan informatie van websites op het internet.
  • 22% van websites. Naast de Common Crawl database werd de data gebruikt van nog eens een heleboel websites en platformen.
  • 15% van boeken. De chatbot bestaat ook voor 16% uit twee megacollecties aan boeken.
  • 3% van Wikipedia. Ook de informatie van online encyclopedie Wikipedia maakt deel uit van de enorme verzameling aan informatie van ChatGPT.

Hoe schrijft ChatGPT zijn teksten?

Bij de ontwikkeling van de applicatie is aan ieder woord een unieke code (token) gehangen. Op basis van alle informatie die aan de applicatie is gevoed, kan de applicatie met kansberekening bepalen wat het volgende woord in een zin wordt. Op die mainer komt ChatGPT woord voor woord tot een volledige tekst. De vragen die een gebruiker stelt beïnvloeden de kansberekening en op die manier leiden de vragen tot een antwoord.

De nadelen van ChatGPT

In veel gevallen is ChatGPT een handige applicatie. Ook professionals in de wereld van credit management kunnen hier veel tijd mee besparen en de kwaliteit van het werk vergroten. Toch heeft ChatGPT een aantal grote nadelen.

Gedateerde informatie

OpenAI heeft tijdens de ontwikkeling heel veel kennis toegevoegd aan de chatbot. Vervolgens heeft de robot geleerd hoe het deze informatie moet omzetten in antwoorden op vragen. Het probleem met deze ontwikkeling is dat OpenAI geen nieuwe informatie van externe bronnen kan toevoegen aan de chatbot. De applicatie leert op dit moment alleen nog maar van informatie die in de chats wordt toegevoegd door gebruikers. Als u niet wilt dat uw informatie wordt gebruikt door ChatGPT, dan kan dit via de instellingen worden uitgezet. Op dit moment is de kennis van ChatGPT voor wat betreft externe bronnen (zoals het internet) geüpdatet tot september 2021.

Hallucinaties!

ChatGPT lijkt antwoord te geven op al uw vragen. Toch is de juistheid van deze antwoorden soms ver te zoeken. ChatGPT is namelijk zo geprogrammeerd dat als het het antwoord op een vraag niet weet, het een antwoord geeft waarvan de applicatie 'denkt' dat het goed is. Het kan dus zijn dat dit antwoord niet helemaal klopt.

Een goed voorbeeld hiervan is een advocaat die ChatGPT de gehele verdediging van een rechtzaak heeft laten schrijven. De verdediging zag er ijzersterk uit met goede argumenten inclusief verwijzingen naar eerdere rechtzaken. Helaas voor de advocaat bestonden niet alle rechtzaken uit de verdediging. ChatGPT had een aantal van deze rechtzaken geheel verzonnen. De rechter kon de werkwijze van de advocaat niet waarderen en zijn licentie werd per direct ingetrokken.

Dataveiligheid

De grote techbedrijven van deze wereld, zoals Meta, Google en Microsoft, hebben een belangrijk aandeel in de ontwikkeling van chatbots en AI. Vaak gebruiken zij de input van gebruikers om de robots slimmer te maken en te laten leren. Hier schuilt direct een gevaar.

De verschillende bedrijven zijn namelijk niet even open over de manier waarop de data van gebruikers opgeslagen en gebruikt wordt. Wees daarom voorzichtig met het delen van gevoelige informatie en de AVG-regels.

ChatGPT voor credit managers

De belangrijkste conclusie is dat ChatGPT zakelijke professionals kan helpen. Toepassingen als teksten samenvatten, paragrafen opzoeken en het opstellen van teksten of speeches kan veel tijdwinst opleveren. Zo zouden credit managers de techniek kunnen gebruiken om communicatie richting debiteuren te maken. Bovendien hoeven gebruikers geen programmeerkennis te hebben, in tegenstelling tot het gebruik van veel andere AI chatbots. 

Een andere mogelijke toepassing is het aansluiten van de systemen van OpenAI op andere toepassingen. Daarmee kan de kennis van ChatGPT en GPT-4 gebruikt worden om bepaalde processen te stroomlijnen en automatiseren. Denk hierbij aan het automatisch categoriseren van binnenkomende e-mails van een klantenservice.

Een enorm aandachtspunt bij het gebruik van AI en robots is dataveiligheid en AVG. Het delen van gevoelige (klant)informatie met robots kan voor problemen zorgen. In het slechtste geval ligt uw gevoelige informatie straks op straat en is het beschikbaar voor concurrenten of andere partijen. 

Gebruik de nieuwe technieken dus in uw voordeel, maar wees altijd alert en voorzichtig!

ultimoo-vvcm-kennissessie-chatgpt-voor-credit-managers

Ultimoo en VVCM Kennissessie over ChatGPT voor Credit managers.