DPG Media kiest voor Ultimoo Incasso

DPG Media is het grootste mediabedrijf van Nederland. De media van DPG belanden al decennia lang dagelijks online of op de deurmat bij miljoenen Nederlanders. Het portfolio van DPG bestaat uit sterke nationale, regionale en lokale merken. Van AD en NU.nl, tot Donald Duck, Libelle en Flow. Van Het Parool en de Volkskrant, tot Q-music en Independer. DPG media: Echte mensen, échte media en échte resultaten.
Bij DPG Media is Pam Fokma verantwoordelijk voor het debiteurenbeheer betreffende B2B advertenties en losse verkoop en zij is op zoek naar een tweede incassopartner. Door haar goede ervaringen met Ultimoo uit het verleden heeft ze nu de mogelijkheid om te onderzoeken of Ultimoo Incasso daadwerkelijk past bij DPG Media. Natuurlijk zijn we bij Ultimoo zeer gedreven om deze kans te verzilveren en gaan we in de vorm van een pilot in 2020 aan de slag. Eind 2020 komt na het afronden van een succesvolle pilot, het afgeven van een scherpe offerte en een ZOOM presentatie aan het management het verlossende woord. DPG Media heeft ervoor gekozen om de minnelijke incassoactiviteiten bij Ultimoo Incasso onder te brengen. Wat een eer en wat een mooie mijlpaal voor ons.
Ultimoo is er bijzonder trots op om voor zo’n Nederlands iconisch bedrijf te mogen werken. Naast de labels die door Pam Fokma worden beheerd, werken we nu ook voor de andere labels van DPG. Voor de DPG Magazines tak is Jasper Romeijn, Order to Cash Specialist, verantwoordelijk. We hebben Pam en Jasper geïnterviewd om een beeld krijgen van hun beweegredenen en ervaringen om met Ultimoo in zee te willen gaan.
Hoe is de samenwerking met Ultimoo ontstaan?
Er was behoefte aan een tweede incassopartner en na een gedegen marktonderzoek via een longlist, een pilot, een presentatie en een offerte kwam Ultimoo via de shortlist duidelijk als beste naar voren. Meteen na de eerste presentatie was Pam onder de indruk en enthousiast over de mogelijkheden van met name de klantenportal. Dit naast een open en prettig contact. DPG werkte al 30 jaar samen met een andere partner, daar kun en wil je niet zomaar afscheid van nemen. Maar de mogelijkheden die Ultimoo te bieden had waren reden voor het hoger management om toestemming te geven voor een pilot. De uitkomsten van deze pilot en de presentatie van de offerte waren overtuigend waardoor DPG de definitieve beslissing kon nemen om alsnog de overstap te maken.
Wat zijn de belangrijkste kenmerken in de samenwerking met een incassopartner?
Een vlotte doorlooptijd, snel en vakkundig innen van gelden, meedenken en niet moeilijk doen als een vordering een keer moet worden ingetrokken. Het is in dit digitale tijdperk heel belangrijk dat wij 24/7 volledige inzage hebben in de voortgang van een dossier. Een transparante werkwijze is van groot intern belang. Bij Ultimoo zijn al deze zaken zeer goed geregeld. De online klantenportal steekt met kop en schouders boven die van anderen uit. Daarnaast is Ultimoo zeer wendbaar en slagvaardig, is er sprake van open communicatie en prettige gesprekken.
Je schakelt een incassopartner in en je wilt dan natuurlijk ook ontzorgd worden. Een grote mate van zelfstandigheid en kennis van ons bedrijf en onze producten maakt dat de onderlinge communicatie, maar ook de communicatie met onze klanten erg vlot verloopt. Een leidinggevende en adviserende rol is onmisbaar. Men weet ook precies wanneer het noodzakelijk is om overleg te hebben of wanneer beslissingen zelfstandig kunnen worden genomen. Dit zorgt ervoor dat we met Ultimoo écht het gevoel hebben dat we vorderingen met een gerust hart uit handen kunnen geven.
Hoe zou je Ultimoo omschrijven?
Plezierig en positief. Het contact is makkelijk en toegankelijk, dit heb ik eerder nog niet ervaren bij andere bureaus. Daarbij zijn ze ook nog eens kundig en meedenkend. Een moeilijk gesprek gaat men niet uit de weg.
Wat heeft jou het meest positief verrast aan Ultimoo?
Ingewikkelde dossiers zijn ook snel geincasseerd. De woorden tijdens het eerste salesgesprek en de presentatie van de offerte zijn ook omgezet in daden. De klantenportal is ook een enorme verbetering ten opzichte van anderen.
Welke uitdagingen zien jullie voor de komende tijd?
Pam: Als bedrijf hebben we het ondanks corona tegen de verwachting in goed gedaan. We moeten wendbaar zijn en blijven. Omzet laten groeien zonder dat dit ten koste gaat van verhaalbaarheid en dus de uiteindelijke winst. We moeten zeker nu, op een verantwoorde manier weer zien te groeien. Een goede klant is een betalende klant, een betalingsgedrag uit verleden biedt geen garantie voor de toekomst, zeker niet post-corona. Jasper: We moeten goed anticiperen op de veranderingen en kansen benutten die ontstaan. De bedreiging zit in de hoek van corona, wat gaat er in de markt en met onze klanten gebeuren? Het zijn allemaal zowel kansen als bedreigingen. Je moet scherp blijven opletten en jezelf laten zien in het heetst van de strijd.
Slotwoord Ultimoo
De samenwerking met onze klanten en dus ook met DPG nemen we nooit als vanzelfsprekend. Wij bedanken Pam en Jasper voor de kans die we van hen hebben gekregen en zullen er dan ook alles aan doen om de band, die inmiddels is opgebouwd, te behouden en te versterken.